Optymistyczne przedszkole
Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola nr 14 im.Cz.Janczarskiego
w Puławach
„Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe
i szczęśliwe związki, utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej żyją”
Alan Loy Mc Ginnis
Życie w obecnym czasie staje się coraz trudniejsze, dorośli uśmiechają się rzadziej, coraz mniej czasu poświęcają swoim pociechom. Niezbędne w tej sytuacji wydaje się wsparcie społeczne w sytuacji kryzysu, jako pomoc w radzeniu sobie z trudnymi przeżyciami. Jest to nic innego, jak wspieranie zdrowia emocjonalnego dziecka, które znajduje swoje miejsce w procesie dydaktycznym i wychowawczym przedszkola. Aby wyjść temu naprzeciw, nasze przedszkole w roku szkolnym 2007/2008, przystąpiło do ogólnopolskiego programu autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot „Optymistyczne Przedszkole”.
Według programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.
Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców jest takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi, altruistyczne w stosunkach zbiorowych i zespołowych.
Ważne jest także, aby dzieci były zgodne, chętne do pomocy i współpracy, tolerancyjne, by kochały to, co jest naprawdę cenne i godne kochania, by były wrażliwe na krzywdę ludzką i niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko to, co może maksymalizować szczęście każdego człowieka, podejmowanie nowych wyzwań oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach przez dzieci. Program „Optymistyczne Przedszkole” jest programem samokształceniowym.
Główne cele programu:
- Tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi;
- Rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów;
- Swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dzieci;
- Rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości;
- Uczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach;
- Rozwijanie zainteresowań i talentów;
- Uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni.
Do osiągania powyższych celów służą nauczycielkom materiały zgromadzone przez autorki programu w siedmiu teczkach w kolorach tęczy. Są to:
Kolor żółty | rozwój indywidualny dziecka |
Kolor pomarańczowy | inteligencje wielorakie |
Kolor czerwony | wychowanie |
Kolor zielony | umiejętności dzieci |
Kolor niebieski | współpraca z rodzicami |
Kolor fioletowy | promocja |
Kolor granatowy | zarządzanie. |
- ZAŁOŻENIA PROGRAMU „OPTYMISTYCZNEGO PRZEDSZKOLA”:
- Cały personel przedszkola akceptuje priorytety związane z wyrabianiem w wychowankach postawy optymizmu i zaradności;
- Wychowanie dzieci w naszej placówce odbywa się na zajęciach poprzez specjalnie dobrane treści nauczania, przez zabawy, opowiadanie bajek, wyrabianie nawyków i postaw. Szczególnie ważne jest dawanie przykładu przez wszystkich dorosłych, z którymi dziecko ma kontakt;
- Wszyscy nauczyciele i cały personel będzie zwracał uwagę na kontakty między dziećmi, starając się, aby tworzyć wychowankom klimat współpracy i przyjaźni;
- Dzieci w Optymistycznym Przedszkolu muszą mieć poczucie bezpieczeństwa;
- Trzeba nauczyć dzieci wyrażania własnych uczuć;
- Uczenie optymizmu dorośli muszą zacząć od siebie. Dlatego nauczycielki i pozostały personel przedszkola będą się stale doskonalić, uczyć zasad komunikacji, właściwego chwalenia i krytykowania dzieci.
- CELE PROGRAMU:
- Wyrobienie w dzieciach postawy optymizmu i poczucia pewności siebie;
- Wyrabianie cech charakteru optymistycznego wychowanka;
- Nauczenie dzieci, jak wyrażać swoje uczucia i jak nad nimi panować;
- Ogólny rozwój wychowanków.
III. DWANAŚCIE CECH CHARAKTERYZUJĄCYCH
ZDECYDOWANYCH OPTYMISTÓW
- Rzadko bywają zdziwieni faktem występowania trudności;
- Gotowi są przyjąć częściowe rozwiązania;
- Wierzą, że sami decydują o swojej przyszłości;
- Zaczynają wszystko od początku;
- Nie dopuszczają do siebie czarnych myśli;
- Rozwijają w sobie wdzięczność;
- Wykorzystują wyobraźnię, chcąc odnieść sukces;
- Są radośni nawet wtedy, gdy nie sprzyja im szczęście;
- Przekonani są o nieograniczonych możliwościach własnego rozwoju;
- Wnoszą miłość w otaczający świat;
- Lubią powtarzać dobre nowiny;
- Akceptują to, czego nie mogą zmienić.
„Nie ma w życiu beznadziejnych sytuacji, są tylko ludzie, którzy stali się bezradni wobec nich”
Glare Boot Luce
- DZIAŁANIA W RAMACH PROGRAMU
- WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Zapoznanie rodziców z przedszkolem;
- Rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka;
- Poznanie dziecka „Ankieta”;
- Organizowanie szkoleń dla rodziców;
- Redagowanie biuletynu dla rodziców;
- Informowanie rodziców o postępach i rozwoju dzieci;
- Ustalanie z rodzicami, w jaki sposób dom wspiera działania przedszkola;
- Zachęcanie rodziców do współpracy i wspomagania przedszkola.
- ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- Przygotowanie informacji o przedszkolu ;
- Odwiedziny dzieci z rodzicami w przedszkolu;
- Przygotowanie wskazówek dla rodziców na „pierwsze dni”;
- Działania z wykorzystaniem programu własnego adaptacyjnego-integracyjnego M.Ciupy „ Jestem sobie przedszkolaczek”.
- ROZWIJANIE INTELIGENCJI WIELORAKICH
- Poznanie teorii inteligencji wielorakich przez nauczycielki;
- Diagnozowanie rodzajów inteligencji poprzez obserwacje dzieci i rozmowy z rodzicami;
- Urządzanie kącików zainteresowań dzieci;
- Dawanie dzieciom możliwości swobodnego wyboru aktywności.
- UCZENIE DZIECI WYRAŻANIA UCZUĆ I EMOCJI
- Organizowanie sytuacji edukacyjnych uwzględniających:
– powitania dzieci;
– rozmowy o nastrojach;
– zajęcia związane z wyrażaniem emocji;
– zachęcanie dzieci do właściwego wyjaśniania swoich
niepowodzeń i sukcesów.
- WYRABIANIE CHARAKTERU DZIECI
- Ustalenie kodeksów postępowania dziecka w różnych środowiskach;
- Zabawy wyrabiające charakter i cechy optymistycznego wychowanka:
dobroć, empatia, niezależność, samodzielność, pewność siebie,
otwartość, ciekawość, prawość, uczciwość, prawdomówność, poczucie
humoru, pogoda ducha, konsekwencja, twórczość, odpowiedzialność,
odwaga, opanowanie, spokój, kreatywność, współpraca;
- Tęczowe bajki”- instrukcja dla dorosłych – jak opowiadać dzieciom bajki, o każdej z cech charakteru;
- Stworzenie „zbioru bajek” na potrzeby realizacji programu.
6.WSZECHSTRONNY ROZWÓJ DZIECKA
- Rozwój fizyczny dzieci: aktywność ruchowa, ćwiczenia, samodzielność;
- Rozwój duchowy dzieci: poznawanie siebie, empatia, odróżnianie dobra i zła;
- Rozwój społeczny dzieci: współpraca, negocjacje, komunikacja, ograniczanie agresji;
- Rozwój intelektualny dzieci: mowa, pisanie, czytanie, liczenie, nabywanie wiedzy ogólnej;
- Rozwój artystyczny dzieci: malowanie, rysowanie, muzyka, teatr, kreatywność, ogólne obycie z kulturą.
- EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU
- Obserwowanie i rejestrowanie postępów i rozwoju dzieci;
- Ocena przebiegu zajęć;
- Ocena postępów dzieci przez rodziców;
- Samoocena (refleksja) nauczycieli;
- Analiza wniosków z obserwacji prowadzonych przez dyrektora.